Integritetspolicy (privat)

I vår integritetspolicy förklarar vi vem som ansvarar för den personuppgiftsbehandling som sker i samband med att du eller din vårdgivare väljer att använda våra tjänster för hantering av betalning och fakturering avseende bland annat vårdavgifter.

Senast uppdaterad 10.10.2022

I vår integritetspolicy förklarar vi vem som ansvarar för den personuppgiftsbehandling som sker i samband med att du eller din vårdgivare väljer att använda våra tjänster för hantering av betalning och fakturering avseende bland annat vårdavgifter. Vi beskriver även vilka personuppgifter om dig som behandlas när du i olika situationer lämnar uppgifter till oss, hur vi behandlar personuppgifterna, varför vi gör det och med vilket lagstöd som vi motiverar behandlingen samt berättar vilka utomstående parter som kan komma att hantera personuppgifter om dig. Du får också information om dina rättigheter när det gäller vår behandling av dina personuppgifter och om hur du kan gå tillväga för att utöva dina rättigheter.

Här förklaras några viktiga begrepp som kan vara bra att kunna för att förstå vår integritetspolicy:

Convene Collection AB är personuppgiftsansvarig  om du inte betalar av din vårdgivare utställd faktura eller avisering och om denna fordran därför blir aktuell för inkassoåtgärder hos oss.

Convene AB behandlar endast dina Personuppgifter som personuppgiftsbiträde på uppdrag av din vårdgivare i syfte att administrera din betalning och fakturering av vårdavgifter m.m. Information om denna personuppgiftsbehandling kan du få från din vårdgivare. Avseende denna behandling är det din vårdgivare som är personuppgiftsansvarig och det är dem du skall kontakta för att utöva de rättigheter du kan ha i form av rätt till rättelse, rätt att göra invändning mot behandling med mera.

I den här texten kallas Convene Collection AB ”Vi” eller ”Convene Collection” och du som ett inkassoärende riktas mot ”Du”.

Allmänt om vår personuppgiftsbehandling

Vi har i övrigt rutiner för hur vi lagrar eller avidentifierar personuppgifter i syfte att löpande se till att dina personuppgifter vid var tid skall vara adekvata och relevanta. 

De Personuppgifter som behandlas är i huvudsak uppgifter om dig (namn, personnummer, eventuellt förvaltarskap eller liknande), din ekonomiska situation (uppgifter om årsinkomst, aktuell skuldsättning och liknande), kontaktuppgifter (adress, telefonnummer, e-postadress och liknande), uppgifter om inkassoärendet (grunden för fordran, besökstillfälle hos vårdgivaren och kostnaden för tjänsten, eventuella betalningar och liknande samt uppgifter om betalningsförmåga inför beslut i inkassoärendet.

Uppgifter om din hälsa behandlas i inkassoverksamheten endast om behandlingen är nödvändig för att rättsliga anspråk ska kunna fastställas, göras gällande eller försvaras, t.ex. vid krav som avser sjukvårdskostnader eller där en hälsouppgift i annat fall har betydelse för det enskilda kravärendet.

Vi behandlar personuppgifter för att på ett effektivt sätt kunne uppnå betalning, annan fullgörelse eller verkställighet och för att kunna bedriva vår verksamhet i övrigt.

Vår behandling av dina Personuppgifter sker för syftet inkassoverksamhet. Personuppgifterna behandlas för att inkassouppdrag ska kunna fullgöras och redovisas lagenligt, effektivt och säkert, för bedömning av din förmåga att fullgöra ekonomiska åtaganden och din ekonomiska vederhäftighet i övrigt, för administration av de avtalsförhållanden som fordringsanspråken grundas på inklusive betalningar och andra fullgöranden, för administration av krav, påminnelser, uppgörelser, betalningar och verkställighet av olika slag samt för ekonomiadministration och redovisning.

Dina personuppgifter behandlas i inkassoverksamheten för att det är nödvändigt för att vi skall kunna utföra en uppgift av allmänt intresse (inkassoverksamhet).

De Personuppgifter som vi behandlar om dig kommer att lagras och behandlas hos oss för ovan angivna ändamål under den tid ett aktivt kravärende finns hos oss och så länge som de behövs för ändamålet, dock minst sex och maximalt 36 månader efter att inkassoärendet avslutats i enlighet med god etik i inkassoverksamhet för personuppgifterna blir pseudonymiserad.

Därutöver kan vi komma att behandla dina personuppgifter för att fullgöra lagliga skyldigheter, exempelvis bokföringsskyldighet, i den utsträckning och under den tid som framgår av lag.

Hur vi kommer att hantera dina uppgifter och vem de kan lämnas ut till

De personuppgifter vi behandlar om dig kommer huvudsakligen att behandlas internt inom Convene Collection och av bolag i samma koncern som oss, men kan i relevanta delar komma att lämnas ut till företag som hjälper oss med verksamheten såsom exempelvis brevhanterings och –utskriftsföretag och andra leverantörer som t ex leverantörer av kundtjänstsystem som kommer få del av dina personuppgifter i egenskap av personuppgiftsbiträde åt oss. Uppgifterna kan också lämnas ut till borgenären, till myndigheter och domstolar när så behövs för indrivning av fordran sam till kreditupplysningsbolag som underlag för inhämtande av ekonomisk information om dig.

Var lagras dina personuppgifter?

Dina personuppgifter lagras i IT-infrastruktur som tillhandahålls av oss eller av våra personuppgiftsbiträden. Personuppgifterna hanteras och lagras inom EU/EES.

Din rätt till tillgång till de uppgifter vi behandlar

Du har rätt att kostnadsfritt få besked om och en kopia av de uppgifter vi behandlar om dig genom att kontakta oss. För eventuella ytterligare kopior, utöver den du har rätt att få kostnadsfritt, kommer vi dock att ta ut en administrativ avgift som motsvarar de kostnader vi har för att ta fram och lämna ut de ytterligare kopiorna till dig.

Din rätt till rättelse och radering

Anser du att någon uppgift om dig är felaktig har du rätt att begära att uppgiften rättas eller raderas. Kontakta oss i så fall och berätta vilken uppgift du tycker är felaktig och berätta för oss varför den skall rättas eller raderas.

Din rätt att göra invändningar mot viss behandling

Din rätt till begränsning

Du kan också begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas (fryses) om du anser att de personuppgifter vi behandlar inte är riktiga, om behandlingen skulle vara olaglig, om vi inte längre behöver spara eller behandla uppgifterna men om du trots detta behöver dem för att kunna göra gällande rättsliga anspråk eller om du invänt mot behandlingen och fram tills att vi hanterat din invändning.

Din rätt att lämna klagomål

På Convene Collection tar vi din integritet på allvar. Vi är därför mycket måna om att dina personuppgifter alltid skall behandlas på ett korrekt och säkert sätt. Har du några synpunkter på vår personuppgiftshantering är du välkommen att kontakta oss.

Anser du att vår personuppgiftsbehandling är felaktig har du rätt att skicka in ett klagomål till , Integritetsskyddsmyndigheten som är tillsynsmyndighet. Mer information finns hos Integritetsskyddsmyndigheten.

Kontakta oss gärna

Våra kontaktuppgifter är:

Convene Collection AB, Serienr 997064, R799, 106 53 Stockholm, Sverige.

Du når vår kundtjänst på telefon +46 (0)84-000 05 60 eller via e-post på privacy@convenegroup.com.