Behandling av personuppgifter hos Convene

Denna integritetspolicy riktar sig till dig som är kund hos Convene och förklarar vilka personuppgifter vi samlar in och hur vi skyddar din integritet.

Senast uppdaterad: 2025-03-31

Personuppgifter är information som kan identifiera dig som person, till exempel ett identifikationsnummer, e-postadress, adress, telefonnummer eller en kombination av dessa.

Convene är en av Nordens ledande leverantörer av självbetjäningslösningar för betalning och administration. Vi är personuppgiftsansvariga för de uppgifter vi samlar in från dig som kund och bestämmer syftet med behandlingen samt vilka medel som används.

Kontaktuppgifter till personuppgiftsansvarig: 
Convene Collection AB 
Serienr 997064, R799 
106 53 Stockholm, Sverige 
E-post: privacy@convenegroup.com

All behandling av personuppgifter regleras av dataskyddsförordningen (GDPR). Den kräver att vi har en rättslig grund för varje behandling, enligt artikel 6 i GDPR. 

Vi behandlar dina personuppgifter enligt följande rättsliga grunder: 

Artikel 6 b – när behandlingen är nödvändig för att uppfylla ett avtal där du är part. 
Vi behandlar endast de uppgifter som behövs för att uppfylla våra avtalade skyldigheter. 

Artikel 6 f – när behandlingen är nödvändig för att tillgodose ett berättigat intresse. 
Exempelvis vid loggning av kundkontakt för att kunna hantera ärenden korrekt.   

Artikel 6 a – när du har lämnat samtycke till behandling för ett eller flera specifika syften. 
Om behandlingen grundar sig på samtycke kan du när som helst återkalla detta.

Vi behöver samla in vissa uppgifter för att kunna erbjuda våra tjänster, hantera kundrelationer och uppfylla avtal med dig. 

Uppgifterna kommer bland annat från:

Vi behandlar inte känsliga personuppgifter. 

De uppgifter vi samlar in är:

Här är några exempel på hur vi behandlar dina uppgifter:

Avtalshantering 
Vi behandlar uppgifter enligt våra avtal, till exempel kontakt- och faktureringsuppgifter. Detta gäller också andra personer kopplade till samma avtal.

Kundkontakt och support 
Vi loggar kontakter i vårt CRM-system, inklusive namn, ärende och eventuell annan information du själv lämnar. E-postmeddelanden sparas i sin helhet. Syftet är att hjälpa dig samt dokumentera kommunikationen.

Samtalsinspelning och lagring 
För att kvalitetssäkra vår service spelas vissa samtal med kundtjänst in. Du får alltid ett meddelande innan inspelning sker, där du kan välja att avstå. Inspelningar sparas i tre månader och endast behörig personal har åtkomst. 

Webbplatsanvändning 
När du använder våra webbplatser samlar vi in information om webbläsare, enhet, IP-adress och geografisk plats. Uppgifterna är inte personligt identifierbara utan används i aggregerad form. Läs mer i vår cookiepolicy på convene.se.

Nyhetsbrev och e-post 
När du registrerar dig för nyhetsbrev samtycker du till att vi får skicka produktnyheter, tips och evenemang. Vi samlar också in statistik på hur du interagerar med våra utskick. Du kan när som helst avsluta prenumerationen via länken i e-postmeddelandet.

Kundportal 
För att logga in använder du användarnamn och lösenord. Din e-postadress och personnummer används vid kontoskapande. I portalen behandlas också dina kontaktuppgifter. För att öka säkerheten använder vi tvåstegsverifiering via SMS när du loggar in.

Personopplysninger om debitor 
Convene Collection AB är en underleverantör av Convene, och de är personuppgiftsansvarig om du inte betalar av din vårdgivare utställd faktura eller avisering och om denna fordran därför blir aktuell för inkassoåtgärder. Se convene.se/privat/integritet/ för information om hur dina uppgifter behandlas.

Vem har tilgång till dina uppgifter?

Endast medarbetare som behöver uppgifterna för att hjälpa dig får tillgång. Alla är bundna av tystnadsplikt. 

Vi delar inte dina uppgifter med tredje part om det inte är nödvändigt för att kunna leverera våra tjänster. I de fall vi använder samarbetspartners eller underleverantörer, sker det enligt personuppgiftsbiträdesavtal och endast för det syfte som avtalats. 

Lagring och radering 

Vi behandlar dina uppgifter enligt GDPR och tillämplig svensk lag. Det innebär att vi skyddar uppgifterna utifrån principerna om konfidentialitet, integritet och tillgänglighet. 

Uppgifter som inte längre behövs tas bort. Vissa uppgifter kan användas i anonymiserad eller pseudonymiserad form för statistik. 

Vi använder inte dina personuppgifter för automatiserat beslutsfattande eller profilering. 

Rätt till insyn och rättelse av uppgifter 

Du har rätt att när som helst begära information om vilka personuppgifter vi har registrerat om dig, samt få veta vad uppgifterna innehåller och var de kommer ifrån. Om uppgifterna är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta har du rätt att begära att vi rättar eller raderar dem. Vi uppmuntrar dig också att meddela oss om du upptäcker fel i dina uppgifter. 

Hur kan jag ändra eller invända mot användningen av mina personuppgifter? 

Du har rätt att invända mot behandlingen om du anser att vi inte har rättslig grund att behandla dina personuppgifter. I sådana fall kan vi endast fortsätta behandlingen om vi kan visa att vårt syfte väger tyngre än dina intressen, rättigheter och friheter. Vi har alltid rätt att behandla dina uppgifter om det krävs för att fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk. 

Om du inte är nöjd med vårt svar, eller om du anser att vi behandlar dina personuppgifter på ett orättvist eller olagligt sätt, kan du lämna in ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Du hittar mer information om deras klagomålsprocess på imy.se.

Har du frågor om denna policy, kontakta oss på: 

privacy@convenegroup.com 
+46 (0)84-000 05 60 
Eller via vårt kontaktformulär.

Denna policy uppdateras löpande vid förändringar i hur vi behandlar dina personuppgifter. Du hittar alltid den senaste versionen på convene.se.